Svar: Afviser flaske og vågner mange gange om natten

30. august 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for din fine beskrivelse, jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur :)

Det lyder for mig som om, at I har brug for lidt struktur. Og nu hvor din dreng er mere end 5 måneder gammel, vil jeg anbefale, at du begynder at give ham skemad to gange dagligt - frokost og aften. Og når det fungerer, måske om ca 2-2.5 uge, så øger du ham til 3 måltider - så han omkring 6 måneders alderen får morgenmad, frokost og aftensmad.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og tilbydes bryst eller flaske, før han skal sove. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur og så en powernap sidst på dagen og før hver lur skal han så tilbydes bryst eller flaske.

Du har sandsynligvis helt ret i, at dine brystimplantater spiller ind på din mælkeproduktion, hvilket forklarer, hvorfor det har været svært for dig at opretholde hans niveau og han derfor har haft behov for flaske. Og jeg tænker umiddelbart, at du måske skal vælge, hvornår du ammer og hvornår du giver flaske, så dette også kommer lidt i system. Det lyder for mig som om, at det er for meget for ham med både bryst og flaske, selvom du forsøger at respektere, når han afviser - og det lyder også som om, at det er lidt for hyppigt, at han tilbydes mælk, hvis det sker med 2-2.5 times mellemrum. Det vil netop være med til at gøre, at han kører mere træt i det, så det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at skabe en rytme, hvor han får mælk hver 3-4 time i stedet...

Mit forslag til en dagsplan - lige nu - ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover lidt videre, indtil dagen så begynder stille og roligt, og I står op. Kan evt. tilbydes en lille amning, når dagen begynder, men når han om ca. 3 uger starter med morgengrød, så springes denne "stå op tår" over.

I leger, hygger, hjælp ham med at bruge sig selv motorisk og mentalt

Formiddag 09-09.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner af sin lur og I leger, hygger, tumler...

Frokost 11.30: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Det vil være meget fint, hvis han her spiser ½-¾ dl.

Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 13....

Vågner, leger og I hygger, tumler...

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap

Vågner, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt.. far er måske hjemme, så han og far leger og hygger lidt sammen...

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, og vand af kop. Igen vil det være rigtig fint, hvis han spiser ½-¾ dl. skemad.

Ammes/Flaske og puttes til natten ...

Annonce

... ca. kl. 20. Tidspunktet kan naturligt variere efter, hvor lang dagens 3. lur er

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre...

Midt nat 03: Ammes x 1 efter behov...

Som du kan se, så ligger amning og flaske i min dagsplan med ca 3-4 timers mellemrum døgnet rundt. Jeg anbefaler, at du ammer ham formiddag og eftermiddag - og lige nu også midt nat ved behov, men at du giver flaske før middagsluren og også en drømmeflaske sen aften. Før putningen om aftenen og tidlig morgen kan du både amme og give flaske, som du fornemmer det vil fungere bedst - måske vil det være en god løsning for jer, at du om aftenen starter med at amme ham, derefter skifter ham og gør ham klar til natten med nattøj, ren ble osv. og så topper du ham op med en flaske, når du putter ham. Tidlig morgen vil han måske også tage imod en flaske omkring kl 06 og kan så lige nu vågne med en kort ammetår omkring kl 07... og når han så starter med morgengrød om nogle uger, så gives denne kl 07-07.30, og ammetåren springes over.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du på denne måde kan sætte både skemad, amning og flaske lidt i system. Det vil være med til at gøre, at der går længere tid imellem de forskellige måltider og være med til at sikre, at han ikke kører så træt i det, men samtidig får sit behov tilstrækkeligt dækket. Jeg tænker også, at den faste rytme med de faste spisetider, fastemælkemåltider og faste sovetidspunkter også vil være med til at gøre hans humor og overskud større og det bliver også lettere for dig at overskue dagen og planlægge lidt forskellige ting.

Du skriver, at han altid har sovet mindre end gennemsnittet, og det er okay. Du skal lige nu ikke se så meget på, hvor lange dagslure han tager, men forsøge at sikre ham de tre lure, som jeg skitserer og så tro på, at han på den måde får sit søvnbehov dækket. Han får i hvert fald muligheden for at sove og få de afbræk i løbet af dagen, og det er vigtigt.

Rytmen om dagen vil også sikre, at din dreng får sit behov tilstrækkeligt dækket hele dagen igennem, så du på den måde også sikre dig, at han ikke behøver vågne om natten, fordi han reelt er sulten/tørstig :)

Når det er formiddag og eftermiddag at jeg anbefaler dig at amme, så er det fordi disse amninger vil forsvinde i 7 måneders alderen, og han vil til den tid forhåbentlig trives med flaske tidlig morgen, før middagslur, aften (evt) og sen aften. Det vil sige, at til den tid, så ammer du ham måske stadig om aftenen, men ellers tilbydes han flaske. Som jeg læser dit brev, så tænker jeg, at dette vil være en god løsning for jer - både nu og også på sigt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder